Hvad stjæler dit focus og dit nærvær?

I sidste uges blogindlæg om hvordan vi saboterer os selv med overspringshandlinger, var jeg lige kort inde på nærvær. Det er er et tema, som optager mig rigtigt meget lige nu.

Og det gør det, fordi jeg er i en process, hvor jeg gennem dansen, arbejder på at opnå mere ro i kroppen, så jeg kan skabe klar kontakt til hjerte og intuition og opnå øget kreativitet og flow i min business. Under den process, blev jeg opmærksom på, hvor tit mine tanker var et helt andet sted end lige her og nu. Og jeg fik tydeligt at mærke, at ikke blot afspejler vores krop vores sind, men vores sind afspejler også kroppens tilstand. Så når min krop er i ro, så er der også ro i hovedet og i mine tanker og følelser – og så er det at sluserne for intuitive geniale tanker og ideer er åbne og kreativiteten folder sig ud i fuldt flor.

Jeg bruger, udover dansen, forskellige former for meditationer, åndedrætsøvelser og body-scan, for at blive mere nærværende, men vil ikke komme nærmere ind på det her. Har på fornemmelsen at du sikkert allerede har en meditationspraksis eller ved hvordan du skal gøre. Jeg føler mig i stedet kaldet til at dykke ind under det manglende nærvær og se på, hvad det er, som stjæler focus og gør at der ikke er flow og nærvær i nuet. For hvad nu hvis du rent faktisk mediterer og praktiserer mindfulness, men alligevel gang på gang oplever at dine tanker vandrer og at din krop er stresset og i uro?

Midt imellem fortid og fremtid

Når vores tanker er i fortid eller fremtid, så er det mega svært at være nærværende. Det betyder også at vi går glip af de mest inspirerende og nydelsesfulde øjeblikke. Ganske enkelt fordi vi mentalt er et helt andet sted og måske også har så meget uro i kroppen, så vi ikke mærker nydelsen, inspirationen, glæden etc. Jeg vil invitere dig til at observere om der er et mønster i forhold til hvornår du er mindst nærværende – og måske også har mest trang til overspringshandlinger – og dermed at “flygte” fra det du er i gang med lige nu. Hvad er det f.eks. som stresser dig? Hvad frustrerer dig? Hvad er det for en frygt, som du mærker i kroppen?

Mærker du for eksempel vrede, frygt eller frustration, så kys følelsen velkommen og mærk ind til den underliggende følelse. Ind til årsagen til at du føler, som du gør. Følelser er energi i bevægelse (emotion = energy in motion). Så hvorfor ikke bruge følelsen til at blive båret fremad af den passion og power, som oftest ligger under (for ellers ville du ikke føle så stærkt), og byde det udviklingspotentiale der ligger i den process velkommen. Dybest set handler det om trække vejret ind i følelsen og så mærke den i kroppen og lytte til hvad der ligger der, inde bagom følelsen. Det kræver lidt øvelse og jeg ved fra mig selv og fra mine kunder at det kan være guld værd, at få en hjælper på banen til at hjælpe med at spotte årsagen til følelsen og hjælpe dig med at transformere og heale den.