Undersøgelser har vist, at folk der lider af stress ofte også er særligt sensitive mennesker.

  • Kender du det her med, at du sidder og passer dit arbejde, og egentlig er glad og tilfreds, men så siger en af dine kolleger noget negativt,
    og så mærker du, at din ro bliver forstyrret, og at du bliver irriteret eller frustreret?
  • Har du ofte brug for at være alene, fordi du tit får det dårligt og bliver urolig i andres nærvær?
  • Oplever du, at du hurtigt bliver træt, når du er sammen med andre?

Hver 5. dansker er særligt sensitiv

Hvis du er fysisk sensitiv, så er du ekstra følsom over for kaffe, alkohol og sukker. Du kan også være særlig følsom over for lugte, lys, varme eller kulde.

Til gengæld er du også god til at opleve og nyde god mad, massage, smuk musik og skønne ordnede omgivelser.

Du er på vagt

Har du svært ved at adskille dine egne følelser fra andres? Er du meget påvirkelig i forhold til andre? Har andre let ved at overtale dig til deres meninger?
Føler du, at du skal bruge meget energi på at holde fast i dig selv?

Til gengæld oplever du stor glæde ved at hjælpe andre, som har problemer. Og du finder ro, når du kan engagere dig positivt i andre mennesker,
eller når sociale problemer løses. Når du er særligt sensitiv, har du ofte et stort behov for gode forhold til andre.
Du har brug for forståelse, ligeværdighed og respekt. Både i arbejdsliv og familieliv.

Mange bliver overvældet af egne tanker og følelser som sorg, vrede og angst.

Hvis du ofte er ude for at andre kan forstyrre din indre ro, kan det være et udtryk for at du er særlig sensitiv.

Der er ikke noget galt med at være særlig sensitiv, men nogen gange kan det forstyrre dig så meget, at du ikke kan passe dit arbejde eller din familie.

Og så bliver din særlige sensitivitet et problem.

Udtryk jeg ofte hører blandt behandlere er, at særlige sensitive skal lære at lukke af for deres sensitivitet, for at holde ud at være sammen med andre.

Men det er lige omvendt.

Hvis du lukker af overfor andres følelser, lukker du også ned for dine egne, og det vil bare gøre dig endnu mere sensitiv overfor andre.

Jeg er selv særlig sensitiv, og har for nyligt erfaret, at når jeg arbejder med hjerteintelligens, som er at åbne dit hjerte for andre,
så bliver jeg i stand til at rumme alle følelser, både mine egne og andres

Hjerteintelligens, heartIQ.

Hjerteintelligens hjælper mig til at holde fast i mig selv, uanset hvor mange negative følelser, der er i rummet, uden at de dræner mig for energi.

Tværtimod, har jeg lært, hvordan jeg kan bruge andres energi til at forstærke min egen livsenergi.

Den amerikanske forsker, Elaine Aron, har særlig sensivitet på dagsordenen.
Hun forsker bla. i sammenhængen mellem stress, depression og psykiske lidelser, og særlig sensitivitet.

Hvis du er stresset er du nok også særligt sensitiv. At være særligt sensitiv betyder at du har et overaktivt nervesystem,
der gør du reagerer voldsommere på ydre stimuli end andre mennesker.

Ved at besvare nedenstående spørgsmål, kan du teste, om du er en af de mange tusinde mennesker i Danmark, som er særlig sensitive.

Symptomer på særligt sensitivitet

  • Jeg er meget opmærksom på, hvad der sker i mine omgivelser.
  • Andre menneskers følelser påvirker mig.
  • Jeg er tilbøjelig til at være meget følsom over for smerte.
  • Jeg har ofte lyst til at trække mig tilbage fra andre.
  • Jeg kan ikke tåle at drikke for meget kaffe med koffein.
  • Jeg kan have det svært med kraftigt lys eller stærke lugte.
  • Jeg har et rigt, sammensat indre liv.
  • Jeg bliver dårlig ved høje lyde.
  • Jeg føler velvære ved rolig musik.
  • Jeg er samvittighedsfuld.
  • Jeg bliver nemt forskrækket.
  • Jeg bliver nervøs, når jeg skal lave meget på kort tid.
  • Når mennesker befinder sig dårligt i et fysisk miljø, ved jeg for det meste, hvad der skal gøres for at gøre det mere behageligt
    (såsom at ændre belysningen eller siddepladserne).
  • Jeg bliver irriteret, når man prøver at få mig til at gøre mange ting på én gang.
  • Jeg får det fysisk dårligt, hvis jeg begår fejl, eller glemmer ting.
  • Jeg kan kan føle mig helt syg indvendigt, hvis jeg hører om vold og krig.
  • Jeg bliver fysisk dårlig, når jeg er sulten, og kan ikke koncentrere mig.
  • Jeg har brug for tid til omstilling, når der sker forandringer i mit liv.
  • Jeg bliver nervøs og usikker ved at andre overvåger mig, når jeg udfører en opgave.
  • Da jeg var barn, var jeg meget genert og tilbageholdende.

Hvis du kan svare ja til flere af ovenstående spørgsmål, er du særlig sensitiv i en eller anden grad.

Det er vigtigt at undgå stress

Jo mere stresset du er, vil påvirke, at din sensitivitet forstærkes.

Når du er sensitiv trives du mindre godt med et stresset liv end andre. Du bliver ofte utilfreds og udmattet, hvis du lever et liv med for mange stimuli.
Men befinder du dig i et miljø, der er tilpas stimulerende, kan du til gengæld trives endnu bedre end flertallet.

Hvad kan man gøre som sensitiv?

  • Med hjerteintelligens kan du lære at bruge din sensitivitet til at forstærke din ro og glæde i stedet for at den dræner dig for energi.
  • Hjerteintelligens gør det nemmere for dig at være sammen med andre mennesker.
  • Hjerteintelligens lærer dig at rumme andres negative følelser, uden at du bliver revet med.

Jeg afholder kursus og gruppeforløb i hjerteintelligens:

Drop perfektionismen og følg dit hjerte.

Næste forløb starter 4. feb. 2014 i Roskilde

Dukan læse mere om hjerteintelligens og gruppeforløbet, KLIK HER

Med kærlighed fra Lykke

Min passion er at inspirere til fred og kærlighed i og mellem mennesker.

Lykke Zina Olsen, stressekspert igennem 8 år

© Copyright, Lykke Zina Olsen